6 etapów właściwej komunikacji z kierowcą w warsztacie samochodowym

Oddanie samochodu do naprawy nierzadko wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów, dlatego kierowcy nie chcą eksperymentować. Czy coś jeszcze poza lokalizacją serwisu, atrakcyjnym cennikiem i wyglądem budynku oraz pozytywnymi recenzjami ma wpływ na pozyskanie kolejnego klienta? Właściciele aut nie mający jeszcze swojego sprawdzonego warsztatu dzwonią w wiele miejsc. Poprawna komunikacja z kierowcą sprawi, że to właśnie Twojemu serwisowi powierzy swoje auto.

6 etapów kontaktu serwisu samochodowego z kierowcą

1. Rozmowa telefoniczna i umówienie wizyty

Jeżeli klient nie był na 100% zdecydowany na wizytę w Twoim serwisie, to od tego momentu zależy wszystko. Bardzo ważna jest profesjonalna obsługa telefoniczna. Rozmowa powinna odbywać się w oddzielnym wyciszonym pomieszczeniu w sposób spokojny, kulturalny i prowadzona przez osobę obytą w tematyce warsztatowej. Jest to czas, kiedy kierowca najprawdopodobniej przedstawi swój problem, dlatego osoba przyjmująca zlecenie powinna wykazać się cierpliwością i chęcią rozwiązania problemu oraz przekonać klienta, że dzwoni we właściwe miejsce. W tym momencie konsultant czy mechanik powinien wiedzieć jakie są możliwości serwisu, ponieważ późniejsze nierozwiązanie usterki w aucie spowuje stratę czasu kierowcy oraz mniejsze zaufanie do serwisu. Jeżeli korzystasz z platformy Dobrymechanik.pl, taką rozmowę z kierowcą odbywa za Ciebie przeszkolony w tym celu konsultant.

Coraz więcej kierowców preferuje rezerwacje terminu w warsztacie przez internet. Wizyty umówione przez DobryMechanik.pl dodawane są automatycznie do oprogramowania Zilo.

2. Rozmowa w biurze serwisu oraz przyjęcie samochodu

Może sie zdarzyć, że klient podjedzie do Twojego serwisu bez wcześniejszego umawiania się i pierwszy kontakt z mechanikiem odbędzie się na żywo. Zasady są te same, jednak dochodzą jeszcze aspekty wizualne. Niezbędny jest schludny ubiór oraz ład na stanowiskach pracy. Tym bardziej, gdy konstrukcja budynku pozwala klientom oglądać halę napraw. Doświadczony rozmówca dostosowuje się do cech klienta, wzbudzając w nim zaufanie i swobodę. Do skromnej, cichej i skrytej osoby konsultant nie powinien zwracać się w sposób głośny, bardzo pewny siebie i przytłaczający go swoją osobą. Profesjonalną praktyką podczas przyjmowania samochodu jest spisanie zlecenia naprawy, które obejmuje mniej więcej zakres prac oraz przewidywany termin realizacji i koszt. Warto także zabezpieczyć się protokołem przyjęcia pojazdu z naniesionymi wszelkimi uwagami odnośnie stanu pojazdu w chwili wjechania do warsztatu, podpisanym przez właściciela.

3. Konsultacja naprawy po diagnostyce i wykryciu usterek

Usterki zgłaszane przez kierowcę nie zawsze pokrywają się z ustaleniami mechaników po przeprowadzonej diagnostyce. Nierzadko kolejne awarie wychodzą na jaw dopiero w trakcie naprawy samochodu, dlatego niezbędny jest stały kontakt z klientem w kwestii podejmowania dalszych decyzji. Mechanik nie powinien decydować za kierowcę o kosztach jakie ostatecznie poniesie. Warto informować kierowcę o problemie mając przygotowane już scenariusze awaryjne. Może się okazać, że większa naprawa spowoduje przedłużenie czasu przetrzymania samochodu w serwisie, a kierowca nie może sobie na to pozwolić. Jeżeli jest taka możliwość, warto zaproponować wykonanie niezbędnych napraw teraz, a kolejnych w dogodnym dla kierowcy terminie lub zaproponować samochód zastępczy.

4. Informowanie o postępie prac i statusie naprawy

Bardzo negatywnie odbierany jest przez klientów utrudniony kontakt z mechanikiem lub wiecznie wydłużająca się naprawa. Jeżeli serwis nie posiada biura obsługi klienta, a właściciel serwisu jednocześnie pełni rolę mechanika, to faktycznie odebranie każdego telefonu może być utrudnione. Są jednak rozwiązania, które pozwalają pozytywnie zaskoczyć kierowcę i uprzedzić jego pytania oraz czasochłonne telefony. Oprogramowanie warsztatowe Zilo.co automatycznie informuje kierowcę o statusie naprawy jego pojazdu w momencie wprowadzania zmian w panelu przez mechanika. Kierowca dostanie SMS oraz e-mail o rozpoczęciu naprawy jego auta, zakończeniu naprawy i gotowości do odbioru, a nawet informację o kwocie całkowitej za wykonane usługi i zakupione części. Dzięki temu serwis pozbywa się zbędnych połączeń przychodzących i wychodzących, a kierowca ma niezbędne informacje trwale zapisane w telefonie.

W Zilo powiadomienia o statusie wizyty można wysyłać automatycznie, informując kierowcę bez dzwonienia na każdym etapie naprawy.

5. Odbiór samochodu przez klienta

Można stwierdzić, że to najlepszy moment w całej naprawie. Warsztat otrzymuje wynagrodzenie, a klient zadowolony odbiera sprawne auto. Nawet tutaj niedopilnowanie szczegółów może spowodować, że kierowca następnym razem uda się do innego serwisu. Bardzo ważna jest estetyka, dlatego samochód nie może posiadać dodatkowych zabrudzeń po wykonanej usłudze. Lepiej rozbudowane punkty naprawy posiadają nawet myjnie pozwalające na wydanie klientowi zupełnie czystego auta bez dodatkowej opłaty. Niezmiernie ważna jest także kwota naprawy, która powinna odpowiadać ustaleniom, lub też późniejszym korektom. Zaskoczenie jeszcze wyższą kwotą przy odbiorze samochodu to przepis na szybką utratę klienta. Poza wręczeniem samego paragonu kierowcy docenią przedstawienie szczegółowego spisu wykonanych prac i użytych części.

6. Utrzymanie relacji pomiędzy warsztatem a kierowcą

Marketing firmy nie ogranicza się do jednej udanej wizyty zakończonej dobrą opinią. Przy obecnej konkurencji o kierowcę trzeba walczyć cały czas, a w tym pomagają dostępne narzędzia do obsługi klienta. Newsletter, kampania e-mail oraz SMS to proste, zautomatyzowane metody na przypomnienie o sobie każdemu kierowcy, który udostępnił Ci swoje dane kontaktowe. Możesz wykorzystać je do informowania o nowej promocji w Twoim warsztacie, przypomnieć o usługach sezonowych lub zwyczajnie złożyć życzenia z okazji wybranego święta. Dla serwisów współpracujących z Dobrymechanik.pl takie kampanie kierujące prosto do Twojego warsztatu tworzone są przez specjalistów i wysyłane do Twoich byłych oraz potencjalnych klientów.

Sumiennie wykonana i skuteczna naprawa samochodu to klucz do zadowolenia klienta, jednak do pełni szczęścia istotna jest także komunikacja. Jak widzisz, okazji do zyskania lub stracenia w oczach kierowcy jest kilka. Warto dbać o szczegóły na każdym etapie, aby kierowcy nie mieli wątpliwości, że znaleźli swój najlepszy zaufany serwis samochodowy. Wykorzystanie nowoczesnych programów dla warsztatów pozwala uniknąć sporo powtarzalnej pracy i podnieść poziom obsługi klienta bez zatrudniania dodatkowych osób.

7 powodów, dla których warto korzystać z programu do obsługi klientów warsztatu

Prowadzenie serwisu samochodowego to złożony proces obejmujący wiele zagadnień. Od znalezienia odpowiedniego budynku, wypełnienia go potrzebnymi narzędziami i pracownikami, przez pozyskiwanie klientów i realizację napraw pojazdów, po utylizację odpadów oraz prowadzenie księgowości. W dzisiejszych czasach wiele czynności można zautomatyzować, lub skutecznie upraszczać co pozwala skupić się bardziej na rozwijaniu biznesu.

Ilość samochodów możliwa do przyjęcia danego dnia nie zawsze ograniczona jest liczbą mechaników oraz podnośników. Zdarza się, że źle zarządzany duży serwis obsłuży mniej pojazdów, niż ten mniejszy wykorzystujący odpowiednie narzędzia do planowania pracy. Spora część właścicieli warsztatów samochodowych w Polsce korzysta jeszcze z papierowych notatników do zapisywania zleceń, co może uniemożliwić dynamiczny rozwój biznesu.

Na rynku jest dostępne co najmniej kilkanaście powszechnie używanych programów do zarządzania serwisem samochodowym. Różnią się one od siebie drastycznie ceną oraz funkcjonalnością. Z punktu widzenia oszczędności czasu bardzo istotna jest także intuicyjność i przejrzystość. Jakie główne korzyści niesie za sobą zmiana notatnika na oprogramowanie warsztatowe?

Zalety stosowania oprogramowania warsztatowego

  1. Prostota tworzenia i modyfikacji planu pracy mechaników. 

Jeżeli jeszcze korzystasz z papierowego notatnika, dobrze wiesz jak ważne jest czytelne zapisywanie informacji dot. zleceń. Gdy w firmie klientów zapisuje kilka osób, późniejsze odczytanie wszystkich szczegółów może być utrudnione. Zapis cyfrowy będzie czytelny dla każdego, a ewentualne zmiany danych wprowadzisz bez problemu i nieestetycznych skreśleń długopisem.

Właściciele serwisów stosujący papierowe kalendarze często wykorzystują jedną kartkę jako jeden dzień pracy warsztatu. Wyobraź sobie, jak mechanik ma w krótkim czasie podczas rozmowy telefonicznej z klientem poznać zajętość mechaników, stanowisk i pozostały czas pracy? Różne długości zleceń i odwołane wizyty sprawiają, że planowanie jest nieefektywne i nieestetyczne. Do tego potrzeba oprogramowania warsztatowego, którego pulpit może obejmować wybrany dzień, tydzień, lub miesiąc.

Kalendarz pracy warsztatu prowadzony w prostym i intuicyjnym narzędziu pomaga wygodnie zaplanować pracę na najbliższe dni, optymalnie wykorzystując stanowiska i pracę mechaników.

  1. Większe zadowolenie kierowców i mniejsza zajętość parkingu. 

Dobrze zaplanowany grafik pracy pozwala precyzyjniej umawiać klientów. Wiemy, że często podczas naprawy samochodu pojawiają się nieplanowane trudności czy braki w częściach zamiennych. Mimo wszystko takie obsunięcia można w pewnym stopniu redukować planując dokładnie zajętość strategicznych stanowisk i mechaników.

Klient na pewno chętniej wróci do serwisu, w którym samochód został naprawiony w krótkim czasie. Ułatwi mu to także zaplanowanie dostarczenia oraz odbioru auta z warsztatu. Popularna praktyka pozostawiania auta na placu i czekania, aż się zwolni jakieś stanowisko prowadzi do zastawienia otoczenia firmy oraz długiego oczekiwania na naprawę. W dodatku nie mogą sobie na to pozwolić punkty z ograniczoną liczbą miejsc parkingowych.

  1. Efektywniejsze wykorzystanie stanowisk. 

W tym przypadku korzyść z prowadzenia elektronicznego planowania pracy jest podwójna. Większość serwisów samochodowych posiada stanowiska dedykowane określonym naprawom. Ważne, aby nie blokować potencjału danego miejsca przez nieprawidłowe rozdzielenie pracy. Mając możliwość wizualnego i prostego przypisywania zleceń do wymaganych narzędzi zredukujesz czas oczekiwania na zwolnienie np. stanowiska z geometrią kół. 

Drugą korzyścią jest redukcja przestoju na wolnych stanowiskach. Zapisując klientów w zeszycie jednego pod drugim nie jesteś w stanie wcześniej zaplanować zajętości stanowisk i auta wprowadzane są do hali bez większej logiki. Dzięki elektronicznemu kalendarzowi podzielonemu na stanowiska, wypełnisz wszystkie puste luki zwiększając przychód z biznesu oraz lepiej wykorzystasz czas mechaników.

  1. Lepsze wykorzystanie specjalizacji mechaników. 

Chyba nie ma takiego warsztatu zatrudniającego kilku mechaników, w którym wszyscy reprezentują zbliżony zakres wiedzy i doświadczenia. Różne specjalizacje pozwalają świadczyć większy wachlarz usług oraz umożliwiają wzajemną wymianę wiedzy między współpracownikami. Wiemy też, że pracownicy mogą otrzymywać różne wynagrodzenie, właśnie na podstawie ich umiejętności.

Jeżeli chcesz, aby Twój biznes przynosił jeszcze większe zyski, nie pozwól marnotrawić czasu pracy swoich specjalistów. Przypisywanie mechaników do stanowisk czy zleceń, to jedna z funkcji współczesnych oprogramowań warsztatowych. Dzięki temu Twój mechanik nie będzie tracił czasu na naprawę elektryki, a specjalista od skrzyń biegów zajmie się remontem przekładni, zamiast wymianą klocków hamulcowych.

  1. Wszystkie zlecenia w jednym miejscu

Warsztat samochodowy to nadal biznes, który powinien się reklamować tak jak inne firmy. Co za tym idzie, kierowcy trafiają do serwisu z różnych źródeł. Jeżeli korzystasz z wielu metod promowania swojego przedsiębiorstwa, to istotna jest dobra organizacja zleceń. Jeszcze lepiej, gdy użyjesz oprogramowania, które umożliwia zebranie wszystkich klientów w jedno miejsce. Póki co zlecenia musisz wprowadzać do systemu ręcznie, czy to zebrane telefonicznie, mailowo czy przez social media.

Skuteczną metodą na pozyskiwanie nowych klientów i utrzymanie stałych jest platforma Dobrymechanik.pl. Przy współpracy z topowymi serwisami w Polsce stworzyliśmy nowe, bardzo proste i funkcjonalne oprogramowanie warsztatowe Zilo, które jest zintegrowane z platformą. Od teraz zlecenia pozyskane przez Dobrymechanik.pl automatycznie zapiszą się w Twoim grafiku. Takiej funkcji nie znajdziesz nigdzie indziej, a przy okazji samoistnie stworzysz rozbudowaną bazę klientów.

Wygodna wyszukiwarka klientów i historii napraw pozwala zaoszczędzić sporo czasu w porównaniu do archiwizowania zleceń w segregatorach.

  1. Bezpieczeństwo danych. 

Tak naprawdę listę zalet można by zacząć właśnie od tej właściwości. Zlecenia gromadzone w programie zazwyczaj zapisywane są w Chmurze, dlatego nawet w przypadku awarii komputera będą one do odzyskania. Dostęp do swojej bazy zleceń i klientów uzyskasz praktycznie z każdego komputera. Nie można tego niestety powiedzieć o papierowym notatniku, który może zaginąć, zostać zalany lub zniszczony w inny sposób.

  1. Szybki dostęp do historii i danych klientów. 

Posiadając dobrze zaprojektowane oprogramowanie warsztatowe szybko wyszukasz każdego klienta, który kiedykolwiek korzystał z Twoich usług. To bardzo przydatna funkcja, oszczędzająca czas nie tylko podczas zapisywania auta na naprawę, ale także do późniejszych analiz historii napraw. Dobry program do zarządzania bazą klientów pozwala znaleźć właściwą osobę już po m.in. fragmencie numeru telefonu, imieniu czy rejestracji pojazdu w kilka sekund. W papierowym notatniku zajmie Ci to godziny.

Czy warto zmienić notatnik na program?

Jak widzisz współczesne oprogramowanie do prowadzenia serwisu samochodowego pozwala zaoszczędzić dużo czasu, nerwów, a co najważniejsze w biznesie – pieniędzy. Mimo, że oprogramowanie kosztuje więcej niż zeszyt, to optymalizacje, które pozwoli wprowadzić wygenerują zysk zwracający Ci ten wydatek z nadwyżką. Jesteśmy pewni, że już nigdy nie wrócisz do papierowego notatnika. W końcu wdrożenie prostego i intuicyjnego programu ma przyspieszyć pracę, a nie jeszcze ją wydłużyć.

Naprawa i serwis klimatyzacji w samochodach hybrydowych

Samochody hybrydowe zaczynają mieć coraz większy udział na polskich drogach, a to oznacza, że prędzej czy później trafią do Twojego serwisu. O ile samochód zasilany paliwem płynnym i prądem elektrycznym wygląda bardzo podobnie, to ich obsługa może się znacznie różnić. Nawet tak podstawowa czynność jak serwis układu klimatyzacji nie może być wykonywana przez pierwszego lepszego mechanika samochodowego. Do obsługi nowoczesnych aut ekologicznych potrzebujesz nie tylko wiedzy, ale i dedykowanych narzędzi.

Jaki olej do sprężarki klimatyzacji w aucie hybrydowym?

Nie inaczej jest w układzie klimatyzacji. Kompresor klimatyzacji jest urządzeniem elektrycznym, a nie mechanicznym i zasilany jest przez silnik elektryczny, a nie spalinowy. Już sam sposób zasilania sprężarki sprawia, że warsztat musi być wyposażony w specjalne urządzenie do serwisu klimatyzacji. Standardowa sprężarka mechaniczna smarowana jest olejem typu PAG (glikole polialkilenowe), który przewodzi prąd. Sprężarka elektryczna wymaga smarowania olejem typu PEO (oleje poliestrowe), który wspomnianego prądu nie przewodzi. Dedykowana hybrydom maszyna do klimatyzacji powinna posiadać poza oddzielnymi pojemnikami na różne typy olejów, także osobne układy olejowe i końcówki podłączeniowe. Ma to zapobiec ewentualnemu zmieszaniu płynów w trakcie obsługi różnych pojazdów.

Bezpieczeństwo podczas serwisu klimatyzacji w aucie hybrydowym

Samochód hybrydowy wyposażony jest m.in. w sprężarkę podłączoną do trójfazowego wysokonapięciowego silnika elektrycznego. Oznacza to, że mechanik obsługujący pojazd jest w niebezpieczeństwie. Dlatego nawet podczas prostego serwisu klimatyzacji konieczne jest stosowanie zasad bezpieczeństwa. Ochrona elektromechanika obejmuje: stosowanie gumowych rękawic chroniących przed porażeniem prądem elektrycznym, umieszczenie pilota samochodu w odległości nie mniejszej niż 15 metrów od pojazdu w celu uniknięcia jego samoczynnego uruchomienia elektroniki, oraz odłączenie wtyczki serwisowej i rozładowanie kondensatorów.

prowadzisz warsztat samochodowy?

Kary dla kierowców i warsztatów usuwających DPF

Dane Komendy Głównej Policji wskazują na śmierć ok. 3 tys. osób w wypadkach drogowych w roku 2019. W tym samym roku ponad 40 tys. osób przedwcześnie zmarło z powodu zanieczyszczenia środowiska, w tym powietrza. Dodając do tego 73 procentowy udział samochodów starszych niż 10 lat na polskich drogach, Najwyższa Izba Kontroli musiała zaproponować zmiany.

usuwanie DPF

Po przebadaniu ponad 60 tys. samochodów, 57% nie spełniało norm emisji spalin w zakresie emisji tlenków azotu, tlenku węgla, węglowodorów i cząstek stałych. W związku z tym NIK apeluje do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań w celu wprowadzenia przepisów określających sankcje wobec osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska.

Pozostałe wnioski w pigułce

  • obowiązek przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego dla samochodów w określonym wieku i po określonym przebiegu silnika,
  • dokładny pomiar emisji spalin podczas badania technicznego, umożliwiający niedopuszczenie auta do ruchu, gdy nie spełnia wymagań homologacyjnych,
  • określenie sposobu przeprowadzania kontroli Stacji Kontroli Pojazdów, dokumentowania kontroli, wyników oraz postępowania pokontrolnego,
  • zapewnienie niezależności w wykonywaniu obowiązków diagnosty samochodowego
  • obowiązek systematycznego podnoszenia kwalifikwacji diagnostów poprzez okresowe szkolenia uzupełniające kończące się egzaminem państwowym przedłużającym uprawnienia,
  • rozbudowa systemu szkolenia funkcjonariuszy Policji w Wydziale Ruchu Drogowego i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie kontroli emisji spalin,
  • zwiększenie liczby kontroli emisji spalin podczas codziennej służby,
  • przestrzeganie zasad kalibracji urządzeń pomiarowych do kontroli emisji spalin.
prowadzisz warsztat samochodowy?

Maseczki w warsztacie samochodowym – obowiązkowe czy nie?

Pod koniec listopada 2020 r. w Dzienniku Ustaw (Dz.U.2020.2091) pojawił się zapis na temat obowiązku zakrywania ust i nosa w miejscu pracy. Konieczność zakrywania nosa i ust przy użyciu części odzieży, maseczki, maski, przyłbicy lub kasku miała dotyczyć także mechaników samochodowych, których liczba przekracza 1 osobę na pomieszczenie.

Kilka dni później, na początku grudnia 2020 r. szybko zmieniono treść rozporządzenia. Rząd uznał, że aż tak daleko idące restrykcje wykraczają poza realny stopień zagrożenia zarażeniem koronawirusem, zezwalając pracodawcom na decydowanie o konieczności noszenia maseczek w miejscu pracy przez mechaników samochodowych. Fala krytyki, która napłynęła przez kilka dni obowiązkowego noszenia maseczki w serwisach wskazywała na duży dyskomfort pracy oraz nierespektowanie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy.

Przeczytaj jak odkażać i dezynfektować samochody klientów podczas zagrożenia COVID-19

prowadzisz warsztat samochodowy?

Wentylacja warsztatu samochodowego w czasie zimy

Zapewnienie mechanikom samochodowym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w warsztacie leży po stronie pracodawcy. Pomijając ryzyka związane ze skaleczeniami, zmiażdżeniami i złamaniami kończyn w trakcie obsługi samochodu, dużym zagrożeniem jest wdychanie spalin silnikowych. Zima to szczególny okres, w którym przypominają sobie o tym wszyscy pracujący na hali. W razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy niespełnienie wymagań kodeksu pracy grozi karą do 30 000 zł.

Latem, gdy bramy przez większość czasu są otwarte pracownicy odnoszą złudne wrażenie, że nic im nie grozi. Badania pokazują, że system wentylacji warsztatu powinien działać nie tylko zimą, ale także latem. Zwykłe otwarcie bramy może powoduje uczucie przewiewu, jednak niebezpieczne cząsteczki spalin mogą gromadzić się w nadmiarze w narożnikach czy kanałach hali.

wentylacja warsztatu samochodowego

Niebezpieczne składniki spalin

W ogólnym rozrachunku silnik Diesla generuje więcej zanieczyszczeń powietrza niebezpiecznych dla człowieka, stąd znana już wszystkim obecność filtrów DPF. Tlenki azotu, tlenki węgla, węglowodory i cząstki stałe. To składniki, które chemicznie redukowane i utleniane są w katalizatorze oraz filtrze cząstek stałych. Zanim jednak katalizator czy DPF zacznie działać, musi osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy, a to może być niemożliwe podczas krótkich rozruchów silnika do testu podczas wykonywanej naprawy. Ponadto usterki związane z silnikiem powodują zaburzenie prawidłowego procesu spalania, a w konsekwencji wydostawanie się jeszcze większej ilości niebezpiecznych i toksycznych składników spalin.

Światowa Organizacja Zdrowia sklasyfikowała spaliny silnika Diesla jako kancerogenne, a spaliny silnik benzynowego jako wywołujące choroby onkologiczne. Popularne cząstki stałe obecne są także po procesenie spalania benzyny, jednak jest ich nieporównywalnie mniej. Niebezpieczny jest natormiast ich rozmiar, który pozwala znacznie łatwiej wniknąć w płuca człowieka niż te Dieslowskie.

Normy jakości powietrza – dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych

Wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych podzielono na 3 grupy.

  • NDS – grupa z najwyższym dopuszczalnym stężeniem. Określa ona poziomy stężenia, które towarzyszą pracownikowi w ciągu 8 godzin pracy przez pełny wymiar dni pracujących i nie wpływają ujemnie na stan jego zdrowia oraz stan zdrowia przyszłych pokoleń
  • NDSch – najwyższe natężenie chwilowe, które nie występuje dłużej niż 15 minut i nie częściej niż 2 razy w trakcie jednej zmiany roboczej, nie szybciej niż po 1 godzinie.
  • NDSP – czyli najwyższe dopuszczalne stężenie pułapowe, którego przekroczenie w jakimkolwiek stopniu grozi utratą zdrowia lub życia pracownika. Przekraczanie takiego poziomu stężenia czynników szkodliwych jest zabronione.

Granicę stężenia benzenu w powietrzu określono na 1,6 mg/m3 NDS. Badania labolatoryjne wykazały, że w warunkach warsztatowych wartość ta oscyluje w granicach 0,007-5,09 mg/m3. Norma została przekroczona ponad 3-krotnie, a ekspozycja na benzen przez czas 5-10 minut przy stężeniu 2% prowadzi do śmierci. Bezpieczny poziom dwutlenku węgla ustalono na poziomie 0,5%, a tlenek węgla obecny w spalinach przy stężeniu 0,64% uśmierci człowieka w ciągu 30 minut.

Metody wentylacji warsztatu samochodowego

Główny podział wyciągów spalin obejmuje pojazdy poruszające się po hali/budynku lub silniki pracujące na wyznaczonych stanowiskach. Pierwsza grupa odnosi się do Stacji Kontroli Pojazdów i fabryk samochodów. My skupimy się na wyciągach stanowiskowych, które mają zastosowanie w warsztatach samochodowych. Niektóre metody wyciągania spalin wymagają planowania i montażu jeszcze w trakie powstawania serwisu samochodowego, a w inne można doposażyć miejsce pracy w późniejszym czasie.

Podział odciągów spalin:

  • stacjonarne
    • kanałowe podpodłogowe
    • kanałowe podsufitowe
    • wiszące proste
    • wiszące bębnowe
  • mobilne
    • przenośne
    • przejezdne

Minimalne średnice przewodów odprowadzających spaliny nakładane na końcówkę rury wydechowej oraz minimalny wydatek wyciągu to:

  • 100 mm dla pojazdów osobowych oraz 400 m3
  • 125 mm dla samochodów dostawczych do 3,5 t oraz 700 m3
  • 150 mm dla pojazdów powyżej 3,5 t oraz 1300 m3

Nie wiesz jaki strumień wentylacyjny w odciągu spalin jest konieczny w Twoim serwisie samochodowym? Wynik zależny jest od pojemności skokowej silnika oraz prędkości obrotowej. W celu poznania indywidualnych wymagań skorzystaj z poniższego równania:

wzór na przepustowość wyciągu spalin

gdzie:

  • V – strumień objętości spalin usuwanych przez odciąg [m3/h]
  • Vh – pojemność skokowa testowanego pojazdu [l]
  • n – testowa prędkość obrotowa silnika pojazdu [obr./min]
  • 1,25 – współczynnik zawiększajacy wydajność odciągu spalin w stosunku do maksymalnej ilości emitowanych spalin przez pojazd.

Elementy warsztatowego wyciągu spalin:

  1. wentylator o odpowiednio dobranym wydatku objętościowym wyciągający spaliny
  2. elastyczny przewód wyciągowy z końcówką ssawną dopasowującą się do różnych rur wydechowych
  3. zacisk końcówki ssawnej umożliwiający beznarzędziowe i szybkie podłączenie do rury wydechowej
  4. mechanizm do podwieszenia wyciągu, lub bęben z systemem samoczynnego zwijania przewodu
  5. mechanizm automatycznego rozłączania wyciągu od rury wydechowej – w mechanizmach z szyną przejezdną

Ile kosztuje warsztatowy wyciąg spalin?

Koszt wyciągu zależny będzie od rozwiązania na jakie się zdecydujesz. Najtańsze są wyciągi mobilne, jednak zajmują one dodatkowe miejsce w przestrzeni warsztatowej i wymagają każdrazowego rozkładania i składania. Mobilny wyciąg spalin kupisz za ok. 3500 zł. Pozostałe rozwiązania wymagają poprowadzenia przewodów pod sufitem lub w podłodze, co znacząco podnosi koszt całkowity, jednak taki wyciąg jest praktycznie zawsze pod ręką. Zakup samego wentylatora dla jednego stanowiska to koszt ok. 1000-2000 zł., Sam wąż mocowany na rurze wydechowej to wydatek rzędu 100-200 zł. Jeżeli chciałbyś wyposażyć warsztat w odciąg podwieszany, lub bębnowy z systemem samoczynnego zwijania zapłacisz kolejno ok. 4500 zł i ok. 8000 zł. Jest to koszt samego zestawu wyciągu. W zależności od konstrukcji budynku doliczyć musisz koszt poprowadzenia instalacji podsufitowej wyprowadzającej spaliny na zewnątrz.

Prowadzisz serwis samochodowy?

Zmiany zasad na Stacjach Kontroli Pojazdów od 2021 r.

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która w założeniu ma pozytywnie wpłynąć na obecną sytuację w stacjach kontroli pojazdów. Stan techniczny samochodów poruszających się po drogach nie jest zadowalający, dlatego przedstawiono trzy główne propozycje.

Podwojenie kosztu przeglądu 30 dni po terminie ważności badania

Projekt ustawy zakłada podwojenie opłaty za badanie techniczne przeprowadzone 30 dni po terminie ważności widocznym w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli planujesz gdzieś wyjechać i wiesz, że nie zdążysz wrócić w ciągu 30 dni od terminu badania, możesz wykonać je wcześniej. Nowa propozycja umożliwia wcześniejsze przeprowadzenie badania (w ciągu 30 dni przed terminem), przy zachowaniu niewykorzystanych dni wcześniejszego badania. Oznacza to, że jeśli Twój termin badania technicznego w dowodzie rejestracyjnym kończy się np. 15 grudnia 2020, to jadąc na SKP 10 grudnia 2020 nowe badanie będzie ważne do 15 grudnia 2021. Dodatkowe pieniądze wynikające z podwójnej opłaty wpłyną na konto Transportowego Dozoru Technicznego. Zmian spodziewać się można od 2021 roku.

Obowiązek fotograficznej dokumentacji badania technicznego

Po drogach porusza się zdecydowanie za dużo aut bez ważnego przeglądu technicznego, diagności nie zawsze skrupulatnie sprawdzają stan samochodu, a w skrajnych przypadkach pozytywny wpis do dowodu rejestracyjnego uzyskać można nawet bez wizyty w SKP. Sposobem na ukrócenie tego procederu ma być obowiązkowa dokumentacja fotograficzna wykonywana przez diagnostę podczas badania technicznego. Samochód musi być widoczny z narożnika tylnego i przedniego. Konieczne będzie też zrobienie zdjęcia licznika z widocznym przebiegiem. Takie zdjęcia będą musiały być zachowane przez okres 5 lat od dnia badania.

Zmiana nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów

Jest to co prawda projekt, który został odrzucony, jednak warto o nim wspomnieć. Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów miał zostać odebrany starostom i przekazany Transportowemu Dozorowi Technicznemu. Porozumienie do jakiego doszły strony ustala, że nadzór nad SKP pozostaje w rękach starostów, ale kontrolowaniem samych diagnostów zajmie się właśnie TDT. Natomiast Instytut Transportu Samochodowego przejmie od Transportowego Dozoru Technicznego rolę egzaminatora kandydatów na diagnostów.

Prowadzisz serwis samochodowy?

Zmień swój warsztat na ekologiczny – 5 metod

Serwis samochodowy to miejsce, gdzie powstaje wiele odpadów, dochodzi do wymian części na nowe, marnotrawienia surowców czy generowania zanieczyszczeń trafiających do ekosystemu. Szczególnie w przypadku serwisu blacharsko-lakierniczego. Wdrożenie w serwisie samochodowym zmian proekologicznych to pozytywny sygnał dla klientów oraz partnerów. Świadczy o odpowiedzialności, nowoczesności, a także trosce o lepsze jutro.

5 kroków wdrożenia proekologicznych zmian w warsztacie samochodowym

1. Audyt – ocena obecnej sytuacji

Pierwszy krok to rozpoznanie sytuacji. Uzyskanie odpowiedzi na podstawowe pytania takie jak:

  • czy urządzenia i produkty z których korzystają pracownicy są ekologiczne zarówno w produkcji jak i dalszym użytkowaniu?
  • czy ogranicza się zużycie materiałów i zasobów stosując najlepsze metody?
  • czy odpady są odpowiednio utylizowane?
  • czy pracownicy są odpowiednio wyszkoleni oraz mają dostęp do najnowszych ekologicznych rozwiązań?
  • czy dostępne są już bardziej energooszczędne i ekologiczne narzędzia i produkty w porównaniu do obecnie stosowanych?

Odpowiedzi na te pytania znacząco ułatwią nakreślenie planu proekologicznych zmian w serwisie samochodowym.

2. Zmiana narzędzi i produktów na energooszczędne i ekologiczne

Zmian dokonać można w kategorii urządzeń i narzędzi, których używają pracownicy, a także materiałów kupowanych do wykonywania napraw. Kilka przykładowych zmian proekologicznych:

  • zmiana oświetlenia na LED – pozwala znacząco zmniejszyć zużycie prądu, a sama dioda LED ma nieporównywalnie dłuższy czas pracy od standardowej żarówki. Pozwala to także oszczędzić na cyklicznej naprawie oświetlenia
  • stosowanie nowoczesnych narzędzi – przykładowo elektronarzędzia przyspieszają pracę, co pozwala w krótszym czasie naprawić więcej pojazdów. Prowadzi to do wydajniejszej pracy zasobów ludzkich, a także do skrócenia np. czasu oświetlania stanowiska przypadającego na jedno auto. Proekologiczne narzędzia elektryczne wymagają mniejszej ilości prądu do działania. Nowoczesne pistolety lakiernicze potrafią także lepiej rozpylać lakier, zmniejszając jego marnotrawienie i skracając czas pracy lakiernika
  • stosowanie ekologicznych produktów – np. stosowanie lakieru, który wymaga niższej temperatury suszenia lub krótszego czasu schnięcia (niższe zużycie prądu)
  • zmiana sposobu ogrzewania serwisu zimą – niestety zdarza się jeszcze widzieć ogrzewanie serwisu piecami na przepracowany olej silnikowy. Jest to skrajnie nieodpowiedzialne zachowanie, dlatego wskazane jest stosowanie najwydajniejszych ekologicznych metod ogrzewania pomieszczeń – np. pompami ciepła i biomasą.

3. Odpowiednie przeszkolenie pracowników

Wdrożenie najnowszych ekologicznych rozwiązań technologicznych nie przyniesie odpowiedniego efektu, jeżeli osoby obsługujące urządzenia nie będą odpowiednio przeszkolone. Brak wystarczającej wiedzy prowadzi do generowania większej ilości odpadów niż to konieczne. Fachowa wiedza skraca także czas wykonywania usługi, a to kolejny sposób na zmniejszenie kosztów i negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne.

4. Właściwa utylizacja odpadów

Serwis samochodowy to szczególne miejsce generujące różne typy odpadów. Są nimi m.in. płyny eksploatacyjne neutralne w kontakcie ze skórą człowieka, a także żrące, środki ochronne, odzież robocza oraz złom po zużytych częściach samochodowych. Każda kategoria odpadów powinna być odpowiednio składowana i regularnie oddawana do utylizacji. Co więcej, niewłaściwie opróżnione pojemniki na odpady mogą być potraktowane jako odpad niebezpieczny. Dlatego każdy pracownik powinien zostać przeszkolony również z segregacji odpadów.

Warto także wspomnieć o możliwości regeneracji części. Jeżeli dany podzespół jak np. alternator albo rozrusznik jest powszechnie poddawany regeneracji, warto zaproponować kierowcy tę alternatywę zamiast kupna nowej sztuki.

5. Odpowiedni dostawcy i partnerzy

Wzajemne wsparcie między serwisem samochodowym, dostawcami i partnerami w kwestii działań proekologicznych pozwala uzyskać lepsze rezultaty. Jeżeli Twój serwis wprowadza zmiany na rzecz ochrony środowiska, warto współpracować z jednostkami również angażującymi się w takie działania.

Prowadzisz serwis samochodowy?

Większy dostęp do danych technicznych producentów dla serwisów niezależnych

1 września 2020 r. powołano do życia rozporządzenie uchwalone w 2018 roku w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych. Rozporządzenie to jest odpowiedzią na aferę Dieselgate (Volkswagen) i reguluje zasady funkcjonowania rynku wtórnego, szczególnie w przypadku serwisów niezależnych. Producenci coraz bardziej chronią swoje technologie, utrudniając dostęp do danych nieautoryzowanym serwisom oraz ograniczając im możliwość odczytywania parametrów pojazdów, które łączą się ze sobą systemem telematycznym.

Konieczność wprowadzenia zmian

Afera Volkswagena (Dieselgate) była świetną okazją do wprowadzenia zmian w przepisach dot. dostępu do RMI (Repair and Maintenance Information) – informacji o naprawach i utrzymaniu pojazdu. Poprzednie nieprecyzyjne zapisy z 2007 roku utrudniały serwisom niezależnym wykonywanie napraw.

W zmiany na terenie Polski zaangażowane było SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych), w porozumieniu z międzynarodową organizacją FIGIEFA ( Fédération Internationale des Grossistes, Importateurs & Exportateurs en Fournitures Automobiles). Zmiany mają przynieść wiele korzyści dla zdrowej konkurencji i całego sektora motoryzacyjnego.

Czego dotyczą zmiany?

  • dostarczanie instrukcji napraw oraz utrzymania pojazdów w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy oraz przetwarzanie elektroniczne
  • dostęp do systemu telematycznego w samochodach „połączonych”
  • zapewnienie poprawnej identyfikacji części zamiennych (zmniejszenie zwrotów i problemów z gwarancją)
  • dalszy obowiązek montażu gniazd OBD w produkowanych pojazdach

Sytuacja nie jest do końca jasna, ponieważ debata między Komisją Europejską przy wsparciu organizacji branżowych (CLEPA, FIGIEFA, ADPA, SDCM itd.) a producentami pojazdów nadal trwa. Określany jest zakres rozporządzenia w kwestii homologacji, czy dotyczyć będzie ona jedynie Euro 6, czy także Euro 5.

Prowadzisz serwis samochodowy?

Co ile wymieniać olej silnikowy w autach z LPG?

We współczesnych silnikach spalinowych wysoka temperatura i ciśnienie pracy nie ułatwia pracy środkom smarującym. W takich warunkach olej silnikowy utlenia się, struktura molekularna ulega niszczeniu, wzrasta opór, liczba zanieczyszczeń oraz osadów. Zasilanie silnika gazem LPG dodatkowo obciąża układ smarowania.

Wpływ LPG na temperaturę silnika

Problemem przy spalaniu LPG nie do końca jest temperatura, a czas. Proces spalania jest wydłużony, powodując dłuższy czas nagrzewania elementów silnika. W dodatku naturalny proces chłodzenia jest zachwiany z powodu stanu paliwa. Benzyna trafia do komory spalania w formie kropelek cieczy, które odparowują przechodząc w stan gazowy. Proces odparowania chłodzi kanały dolotowe i głowicę. Paliwo LPG dostarczane jest już w formie gazowej, uniemożliwiając samoistne chłodzenie podczas zmiany stanu skupienia. Na uszkodzenia termincze narażone są zawory i gniazda zaworowe, a na denkach tłoka gromadzić może się osad utrudniający jego chłodzenie.

Co ile wymieniać olej przy LPG

Wpływ LPG na stan oleju silnikowego

Skoro spalanie gazu LPG trwa dłużej, a w konsekwencji obciążenie termiczne także trwa dłużej, chłodzący to wszystko olej silnikowy również spotyka się z wyższą niż w przypadku benzyny temperaturą. Na skutek podniesionej temperatury elementów silnika, olej:

  • utlenia się pogarszając parametry smarne
  • pogarsza się jego pompowalność
  • ulega zagęszczeniu
  • zwiększa swoją liczbę kwasową
  • generuje większą ilość szlamu
  • generuje azotany organiczne z węglowodorów
  • traci dodatki uszlachetniające

Siarka obecna w spalinach gazu LPG dostaje się także bezpośrednio do skrzyni korbowej zakwaszając olej silnikowy. Może doprowadzić to do korozji części mechanicznych takich jak nieżelaznych tulei metalowych.

Co ile i jaki olej wymieniać w silniku z LPG?

Do aut z LPG nie jest potrzebny specjalny olej. Wystarczy pamiętać o częstotliwości jego wymiany. Normalnie olej silnikowy wymienia się co 12-15 tys. km. W trudnych warunkach eksploatacyjnych można skrócić ten okres nawet do 10 tys. km. W przypadku zasilania gazem LPG, skróć interwał wymiany oleju silnikowego o ok. 30%.

Prowadzisz serwis samochodowy?