Wokół zawodów warsztatowych narastają różne mity. Wiele z nich dotyczy wynagrodzeń. Za jedno z najbardziej pożądanych stanowisk uchodzi kierownik serwisu. Jakie wymagania musi spełnić osoba, która ubiega się o taką pracę? Co powinna potrafić? I na jakie wynagrodzenie może liczyć? Jeśli nurtują Cię te kwestie, przeczytaj nasze podsumowanie.
Ile zarabia kierownik serwisu
Aby rozwiać wątpliwości w temacie wynagrodzeń przeprowadziliśmy wśród właścicieli warsztatów badanie ankietowe, w którym podzielili się informacją, jakie pensje otrzymują ich pracownicy. Na tej podstawie przygotowaliśmy „Raport wynagrodzeń mechaników 2022”. Z badań wynika, że mediana wynagrodzenia kierowników serwisów to 5 469 zł netto.
Wymagane umiejętności
Wiarygodnym źródłem wiedzy o oczekiwanych przez właścicieli warsztatów kompetencjach kierowników są ogłoszenia dotyczące pracy na tym stanowisku.
Jako podstawowe wymagania zaobserwować można w ogłoszeniach:
- doświadczenie na stanowisku mechanika samochodowego/doradcy serwisu mechanicznego
- posiadanie wiedzy w zakresie mechaniki samochodowej oraz zasad przeprowadzania czynności serwisowych i naprawczych
- prawo jazdy kategorii B
- umiejętność czytania dokumentacji technicznej
- dobrą znajomość rynku motoryzacyjnego
Wymieniane są również umiejętności miękkie, takie jak:
- umiejętność pracy w zespole
- komunikatywność
- dobra organizacja pracy
- doświadczenie w obsłudze klienta i zorientowanie na klienta
- zdolności analityczne
- wysoka kultura osobista
- umiejętności sprzedażowe
Niektóre warsztaty wymagają:
- doświadczenia na stanowisku kierowniczym
- minimum średniego wykształcenia kierunkowego (technicznego)
- znajomości języka angielskiego
Zalety i wady pracy kierownika serwisu
Bez wątpienia zaletą tego stanowiska jest możliwość otrzymania wynagrodzenia, które sytuuje się najwyżej na skali pensji pracowników warsztatów samochodowych. Rynek napraw samochodów rozwija się dynamicznie, dzięki dużemu zapotrzebowaniu na tą kategorię usług. Taka sytuacja rynkowa otwiera przed kierownikami duże szanse rozwoju zawodowego. Deficyt wykwalifikowanych kierowników sprawia, że dobry pracownik nie musi martwić się o ciągłość zatrudnienia.
Stanowisko to nie pozbawione jest jednak również swoich cieni. Praca kierownika wymaga dyspozycyjności i odporności na stres. Wiąże się też z dużą odpowiedzialnością. Wymaga określonych predyspozycji osobowościowych. Nie będzie to odpowiednia praca dla osób, które nie mają zdolności przywódczych i nie potrafią odnaleźć się w zarządzaniu innymi ludźmi.
Kierownik serwisu – kiedy jest potrzebny
Kierownik to stanowisko bardzo istotne w większych i sieciowych serwisach. Praca kierownika jest potrzebna w warsztatach, które dysponują dużą liczbą stanowisk, zatrudniają całą ekipę pracowników i odnotowują duży ruch klientów. Jego zadania polegają między innymi na obsłudze klienta, koordynacji pracy mechaników, kosztorysowaniu napraw i kontroli ich przebiegu, rozliczaniu zleceń oraz wszechstronnej dbałości o dobry wizerunek warsztatu. Kierownik to również bardzo przydatne stanowisko w niewielkich warsztatach, w których właściciela często nie ma na miejscu i bez obecności odpowiedzialnego koordynatora biznes cierpiałby na deficyt kontroli i planowania.