Przepływomierz powietrza – jak diagnozować? 1.9 TDI

Jednym z podstawowych parametrów silnika o zapłonie iskrowym, czyli popularnie mówiąc „benzyniaka”, jest skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Bardzo istotnym jest, aby mieszanka ta była jak najbliższa stechiometrycznej. Czyli do spalenia 1 kilograma paliwa powinniśmy doprowadzić 14,7 kg powietrza, a w określeniu tej proporcji pomaga przepływomierz. Jest to szczególnie ważne, ze względu na spełnienie norm emisji spalin i prawidłowy przebieg spalania mieszanki, oraz stwarza to prawidłowe warunki dla pracy reaktora katalitycznego. Przepływomierz również współpracuje z układem recyrkulacji spalin, co dodatkowo wspomaga ochronę środowiska naturalnego oraz wpływa na pracę silnika.

Przepływomierz klapkowy (objętościowy)

Jest to przepływomierz spotykany w leciwych już konstrukcjach silników. Do głównych elementów jego budowy należy potencjometr, czujnik temperatury powietrza, ruchoma klapka, sprężyna powrotna, wycierak, tłumik, zawór zwrotny i regulator.
Z racji co raz rzadszego kontaktu z tego typu rozwiązaniem technologicznym, skupimy się bardziej na nowszych przepływomierzach masowych.

Przepływomierze masowe

Przepływomierze masowe znajdują się w kolektorze dolotowym za filtrem powietrza. Pomiar natężenia przepływu odbywa się na zasadzie pomiaru natężenia prądu potrzebnego do utrzymania stałej temperatury drutu wykonanego z platyny (na stałym poziomie około 120–130 °C), który jest chłodzony opływającym powietrzem. Spadek temperatury mierzy termistor umieszczony obok drutu.

Aby utrzymać stałą temperaturę, układ sterujący zwiększa natężenie prądu płynącego przez drucik. Napięcie zasilające przepływomierz jest jednocześnie napięciem wyjściowym dla sterownika silnika, który zarządza np. wtryskiem paliwa do kanału dolotowego bądź bezpośrednio do cylindra. Jeżeli do jednostki sterującej przekazywana jest informacja o zwiększeniu natężenia prądu, jest to jednoznaczne ze zwiększonym przepływem powietrza, a co za tym idzie z tym, jakie jest zapotrzebowanie na paliwo. Przepływomierz masowy wyposażony jest w dodatkowy termistor. Mierzy on temperaturę powietrza zasysanego. Ta informacja jest potrzebna do ustalenia jej wpływu na czujnik mierzący temperaturę drutu.

W poniższym filmie Pan Krzysztof z kanału „Krzysztof MTRONIC” pokazuje i objaśnia, jak przebiega proces diagnozowania przepływomierza za pomocą multimetru, jak również komputera, oraz wskazuje typowe objawy tego typu usterki na przykładzie jednostki napędowej o zapłonie samoczynnym 1.9 TDI. A my jak zawsze, czekamy na wasze komentarze odnośnie przepływomierzy! Czy ktoś z Was miał nie lada problem z przepływomierzem? Diagnoza zdawała się nie mieć końca, lub może jest to właśnie Wasza ulubiona, najszybsza i najprostsza usterka do usunięcia?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *