We współczesnych silnikach spalinowych wysoka temperatura i ciśnienie pracy nie ułatwia pracy środkom smarującym. W takich warunkach olej silnikowy utlenia się, struktura molekularna ulega niszczeniu, wzrasta opór, liczba zanieczyszczeń oraz osadów. Zasilanie silnika gazem LPG dodatkowo obciąża układ smarowania.
Wpływ LPG na temperaturę silnika
Problemem przy spalaniu LPG nie do końca jest temperatura, a czas. Proces spalania jest wydłużony, powodując dłuższy czas nagrzewania elementów silnika. W dodatku naturalny proces chłodzenia jest zachwiany z powodu stanu paliwa. Benzyna trafia do komory spalania w formie kropelek cieczy, które odparowują przechodząc w stan gazowy. Proces odparowania chłodzi kanały dolotowe i głowicę. Paliwo LPG dostarczane jest już w formie gazowej, uniemożliwiając samoistne chłodzenie podczas zmiany stanu skupienia. Na uszkodzenia termincze narażone są zawory i gniazda zaworowe, a na denkach tłoka gromadzić może się osad utrudniający jego chłodzenie.
Wpływ LPG na stan oleju silnikowego
Skoro spalanie gazu LPG trwa dłużej, a w konsekwencji obciążenie termiczne także trwa dłużej, chłodzący to wszystko olej silnikowy również spotyka się z wyższą niż w przypadku benzyny temperaturą. Na skutek podniesionej temperatury elementów silnika, olej:
- utlenia się pogarszając parametry smarne
- pogarsza się jego pompowalność
- ulega zagęszczeniu
- zwiększa swoją liczbę kwasową
- generuje większą ilość szlamu
- generuje azotany organiczne z węglowodorów
- traci dodatki uszlachetniające
Siarka obecna w spalinach gazu LPG dostaje się także bezpośrednio do skrzyni korbowej zakwaszając olej silnikowy. Może doprowadzić to do korozji części mechanicznych takich jak nieżelaznych tulei metalowych.
Co ile i jaki olej wymieniać w silniku z LPG?
Do aut z LPG nie jest potrzebny specjalny olej. Wystarczy pamiętać o częstotliwości jego wymiany. Normalnie olej silnikowy wymienia się co 12-15 tys. km. W trudnych warunkach eksploatacyjnych można skrócić ten okres nawet do 10 tys. km. W przypadku zasilania gazem LPG, skróć interwał wymiany oleju silnikowego o ok. 30%.