Naprawa i serwis klimatyzacji w samochodach hybrydowych

Samochody hybrydowe zaczynają mieć coraz większy udział na polskich drogach, a to oznacza, że prędzej czy później trafią do Twojego serwisu. O ile samochód zasilany paliwem płynnym i prądem elektrycznym wygląda bardzo podobnie, to ich obsługa może się znacznie różnić. Nawet tak podstawowa czynność jak serwis układu klimatyzacji nie może być wykonywana przez pierwszego lepszego mechanika samochodowego. Do obsługi nowoczesnych aut ekologicznych potrzebujesz nie tylko wiedzy, ale i dedykowanych narzędzi.

Jaki olej do sprężarki klimatyzacji w aucie hybrydowym?

Nie inaczej jest w układzie klimatyzacji. Kompresor klimatyzacji jest urządzeniem elektrycznym, a nie mechanicznym i zasilany jest przez silnik elektryczny, a nie spalinowy. Już sam sposób zasilania sprężarki sprawia, że warsztat musi być wyposażony w specjalne urządzenie do serwisu klimatyzacji. Standardowa sprężarka mechaniczna smarowana jest olejem typu PAG (glikole polialkilenowe), który przewodzi prąd. Sprężarka elektryczna wymaga smarowania olejem typu PEO (oleje poliestrowe), który wspomnianego prądu nie przewodzi. Dedykowana hybrydom maszyna do klimatyzacji powinna posiadać poza oddzielnymi pojemnikami na różne typy olejów, także osobne układy olejowe i końcówki podłączeniowe. Ma to zapobiec ewentualnemu zmieszaniu płynów w trakcie obsługi różnych pojazdów.

Bezpieczeństwo podczas serwisu klimatyzacji w aucie hybrydowym

Samochód hybrydowy wyposażony jest m.in. w sprężarkę podłączoną do trójfazowego wysokonapięciowego silnika elektrycznego. Oznacza to, że mechanik obsługujący pojazd jest w niebezpieczeństwie. Dlatego nawet podczas prostego serwisu klimatyzacji konieczne jest stosowanie zasad bezpieczeństwa. Ochrona elektromechanika obejmuje: stosowanie gumowych rękawic chroniących przed porażeniem prądem elektrycznym, umieszczenie pilota samochodu w odległości nie mniejszej niż 15 metrów od pojazdu w celu uniknięcia jego samoczynnego uruchomienia elektroniki, oraz odłączenie wtyczki serwisowej i rozładowanie kondensatorów.

prowadzisz warsztat samochodowy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *