Nikt nigdy nie obiecywał, że prowadzenie warsztatu będzie proste. Dodatkowe czynniki zewnętrzne, jak pandemia czy galopująca inflacja, wcale nie ułatwiają sprawy. Branża nie stoi w miejscu i dynamicznie się zmienia, a wraz z nią zachowania kierowców, którzy coraz chętniej decydują się na rezerwacje wizyt online.

Jak w takim razie radzić sobie z trudnościami, nadążać za klientami, utrzymać wysoki poziom jakości i obsługi klienta… a jednocześnie wyjść na tym wszystkim na swoje?

Poradnik jak prowadzić warsztat samochodowy.

Poznaj porady, którymi dzielą się laureaci Złotych Kluczy 2021 – nagród dla najlepszych niezależnych warsztatów w kraju.

1. Jaki był rok 2021 rok w porównaniu do lat poprzednich pod kątem prowadzenia warsztatu?

Michał Bułgajewski Auto Miś: Powiedzieć, że rok 2021 był rokiem dziwnym to tak jakby nic nie powiedzieć. Wszyscy doskonale wiemy, jak ciągłe nakładanie nowych restrykcji i ograniczanie swobód obywatelskich wpływało na nasze życie codzienne. Nie inaczej było w przypadku prowadzenia warsztatu, nieustanne dostosowywanie się do intensywnie zmieniającej się sytuacji pandemicznej – szczególnie w pierwszym kwartale – to coś, co zawsze będzie kojarzyć mi się z rokiem 2021. Jakby tego było mało, dynamiczny wpływ rosnącej inflacji na zakończenie roku spowodował, że niepewność i obawy z początku roku pogłębiły się o nowe wyzwania, z którymi trzeba sobie radzić od samego początku nowego roku.

Oskar Baranowski Auto Centrum Baranowski: Nie odczuliśmy spadku, było trochę nerwowo podczas lockdownu, ale rok zamknęliśmy z zyskiem większym niż w roku ubiegłym.

2. Czy zachowanie i oczekiwania klientów w ubiegłym roku uległy zmianie?

Michał Bułgajewski Auto Miś: Główne oczekiwania klientów są niezmienne od lat – ma być dobrze, tanio i szybko <śmiech>. Jest to całkowicie zrozumiałe, każdy z nas tego oczekuje, ale w ostatnim czasie zauważyłem zmianę priorytetów. Wydaje mi się, że dawniej bardzo duży nacisk kładziono na cenę, która zasadniczo warunkowała wybór wykonawcy. Ten trend się odwrócił, klienci oczekują przede wszystkim dobrze i profesjonalnie wykonanej usługi. Nadal bardzo dużą rolę odgrywa czas jej wykonania, natomiast to, co niegdyś było głównym wyznacznikiem wyboru warsztatu, odchodzi na trzeci plan. Mam wrażenie, że klienci poprzez złe doświadczenia w przeszłości stali się bardziej świadomi i bardziej ostrożni. Jeżeli nie mają jeszcze swojego zaufanego warsztatu, to zanim pokierują się ceną, dokonują swoistego wywiadu środowiskowego, na który w tej chwili główny wpływ ma profesjonalizm.

3. Czy rynek warsztatowy czekają duże zmiany w roku 2022?

Michał Bułgajewski Auto Miś: Uważam, że w obecnym 2022 roku czeka nas najwyższy od ponad 20 lat wzrost cen usług i części zamiennych. Wydaje mi się, że szczególnie mniejszym warsztatom może być ciężko przetrwać podwyżki cen prądu, gazu i kredytów. Ponadto od jakiegoś czasu zauważam sporadyczne problemy z dostępnością niektórych części dostępnych w hurtowniach. Nie chodzi mi o niestandardowe elementy elektroniki, które kupuje się okazjonalnie, ale podstawowe części eksploatacyjne, takie jak klocki hamulcowe czy filtry olejowe. W związku z tym mam pewne obawy, że jeżeli trend ten będzie wzrastał, mogą pojawić się problemy w płynności napraw aut.

Oskar Baranowski Auto Centrum Baranowski: Nie sądzę, by były wielkie zmiany. Jedyną zmianą są coraz wyższe ceny części zamiennych, za które klient będzie musiał zapłacić oraz rosnące koszty utrzymania firmy, które przełożą się na ostateczny koszt roboczogodziny i podniesienie cen usług.

Porady właścicieli warsztatów.
Auto Centrum Baranowski

4. Co jest najważniejsze, by z powodzeniem prowadzić teraz warsztat samochodowy?

Michał Bułgajewski Auto Miś: Moim zdaniem należy posiadać odpowiedni zestaw cech charakteru, takich jak ogromna ilość samozaparcia oraz chęć dążenia do celu i odkrywania nieznanego. Każdy kolejny dzień w warsztacie jest inny, wiąże się z nowymi wyzwaniami i problemami. Moim zdaniem to właśnie proces ich rozwiązania wyróżnia najlepsze warsztaty i jest źródłem satysfakcji z prowadzenia tego biznesu.

Oskar Baranowski Auto Centrum Baranowski: Profesjonalizm, szeroki wachlarz usług, dobra obsługa klienta oraz gwarancje na wszystkie usługi… a przede wszystkim wykwalifikowani i niezawodni mechanicy.

5. Co jest najlepszą radą dla początkującego warsztatu, który dopiero buduje swoją pozycję na rynku?

Michał Bułgajewski Auto Miś: Z mojego doświadczenia powiedzieć mogę, że jeżeli wstajesz rano do pracy i na czekające Cię problemy i wyzwania zawodowe reagujesz uśmiechem, to ta praca jest dla Ciebie. Jeżeli zaś wracasz wieczorem do domu zmartwiony niepowodzeniami… to zastanów się, czy nie zmienić zawodu. Prowadzenie warsztatu samochodowego nie jest łatwe, potrafi być bardzo satysfakcjonujące!

Jak prowadzić serwis samochodowy w 2022 roku.

Oskar Baranowski Auto Centrum Baranowski: Dbanie o dobry wizerunek warsztatu oraz sumienność i uczciwość w codziennej pracy. Samochody klientów trzeba po prostu naprawiać tak, jak swój własny. Ja osobiście staram się też unikać leasingu oraz kredytów na zakup sprzętu czy rozbudowę. 

Czyli jak widać – da się! Prowadzenie warsztatu wymaga jednak nie tylko rozwinięcia w sobie określonych cech, ale też bycia na bieżąco ze zmieniającymi się trendami, by dostosowywać się do wymagań klientów. Uporanie się ze wszystkimi przeciwnościami może być jednak źródłem ogromnej satysfakcji – a jak wskazuje przykład naszych rozmówców – również nagród! Złote Klucze zostaną ponownie rozdane na początku 2022 roku i już dziś warto zacząć starania o to prestiżowe wyróżnienie. 

Czy artykuł był pomocny?
TakNie