Zawód mechanika samochodowego uznawany jest w Polsce za jedną z profesji deficytowych. Właściciele warsztatów relacjonują, że znalezienie odpowiedniego pracownika jest zadaniem bardzo trudnym. Dla wielu z nich poważnym wyzwaniem jest zatrudnienie nowej osoby przy jednoczesnym zachowaniu własnych oczekiwań i wymagań. Jak powinno się rekrutować pracowników do załogi serwisu samochodowego? Na co zwracać szczególną uwagę i jakich błędów unikać.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • czy odpowiednie przeszkolenie niedoświadczonej osoby uczyni z niej dobrego pracownika?
  • dlaczego nie każdy dobry mechanik będzie zarazem dobrym pracownikiem?
  • jakie pozornie niegroźne sformułowania w ogłoszeniu dotyczącym pracy źle wpływają na wizerunek firmy i mogą odstraszyć wartościowych kandydatów?

Gdzie szukać mechanika

W przypadku rekrutacji pracowników warsztatu samochodowego warto maksymalnie poszerzać krąg poszukiwań, używając jednocześnie kilku kanałów dotarcia do kandydatów. Poza popularnymi ogłoszeniami w serwisach rekrutacyjnych w Internecie duże znaczenie może mieć tzw. poczta pantoflowa oraz aktywne poszukiwanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, na przykład na grupach eksperckich lub tematycznych. Serwisy społecznościowe skupiają specjalistyczne kręgi, a zamieszczone w nich informacje szybko rozprzestrzeniają się na dużą skalę. Coraz popularniejszym kanałem jest też dodawanie postów sponsorowanych z ofertami pracy oraz promowanie ich na fanpage firmy.

szukanie mechanika

Ogłoszenie z ofertą pracy

Aby ogłoszenie dotyczące poszukiwania pracownika dobrze spełniło swoją rolę, powinno być właściwie skonstruowane i bardzo dobrze przemyślane. Pracodawca musi jak najdokładniej opisać zakres obowiązków, wymagania, warunki pracy i benefity. Warto kierować się kilkoma prostymi zasadami:

Unikaj frazesów.

Określenia typu „oferujemy pracę w dynamicznym zespole” nie niosą za sobą żadnego ważnego ładunku informacyjnego. Są kalką z setek innych ogłoszeń i nie przekazują nic istotnego.

Jasno określaj, jaką formę zatrudnienia oferujesz.

Aplikująca osoba powinna już na etapie czytania ogłoszenia wiedzieć, czy może liczyć na umowę o pracę. Informacje o formie zatrudnienia powinny być transparentne.

Podawaj warunki finansowe.

Określenie w ogłoszeniu tzw. widełek wynagrodzenia to bardzo dobry zwyczaj, na który na rynku pracy zwraca się coraz większą uwagę. Jeśli chcesz zweryfikować aktualne dane dotyczące płac pracowników warsztatów samochodowych, zapoznaj się z naszym najnowszym RAPORTEM.

Nie wyróżniaj podstaw, które pracodawca powinien zapewnić pracownikowi.

Informacje typu „zapewniamy stanowisko pracy” nie stawiają pracodawcy w dobrym świetle. Powinniśmy uznać je za oczywiste.

Rzeczowo opisz wymagania i zakres obowiązków.

Właściwe opisanie profilu warsztatu (np. specjalizacja w naprawie silników bądź serwisowaniu danej marki) pomoże już na wstępie wyeliminować osoby, które nie mają wystarczających kompetencji.

pracownik do serwisu samochodowego

Czy warto przyuczyć pracownika

Mechanik samochodowy to bardzo wymagający zawód. Jego specyfika polega między innymi na dużej wszechstronności wymagań, które musi spełniać pracownik. Żadne dodatkowe szkolenia i zainwestowany czas nie przygotują do pracy mechanika kogoś, kto nie ma do niej właściwych predyspozycji. To między innymi nienaganna koordynacja wzrokowo-ruchowa, zdolność logicznego myślenia, cierpliwość i  umiejętność rozumienia dokumentacji technicznej. Przyuczenie niedoświadczonej osoby do pracy może być dobrą decyzją tylko pod warunkiem, że pracodawca dobrze rozezna się uprzednio w jej predyspozycjach i właściwie je oceni.

Kompetencje i wiedza techniczna – czy to wystarczy

Doświadczony mechanik z dużą wiedzą techniczną nie zawsze okazuje się dobrym pracownikiem. Praca w warsztacie wymaga dobrego kontaktu z właścicielem i umiejętności sprawnego oraz skutecznego działania w zespole. Zdarza się, że ociera się również o kontakt z klientem. Mechanik powinien posiadać nie tylko twardą wiedzę, ale też kompetencje miękkie. Zadaniem szefa jest w procesie rekrutacji dobrze rozeznać, jakie są zdolności komunikacyjne kandydata. Pracownik, który ma problemy z pracą zespołową i któremu brakuje zdolności w zakresie rozwiązywania problemów, może utrudniać funkcjonowanie warsztatu, nawet jeśli będzie mieć duże doświadczenie i umiejętności praktyczno-techniczne.

Chcesz dowiedzieć się więcej o rynku pracy mechaników samochodowych? Zapoznaj się z naszym najnowszym raportem wynagrodzeń pracowników warsztatowych. >>>

Czy artykuł był pomocny?
TakNie