Serwis samochodowy to miejsce, gdzie powstaje wiele odpadów, dochodzi do wymian części na nowe, marnotrawienia surowców czy generowania zanieczyszczeń trafiających do ekosystemu. Szczególnie w przypadku serwisu blacharsko-lakierniczego. Wdrożenie w serwisie samochodowym zmian proekologicznych to pozytywny sygnał dla klientów oraz partnerów. Świadczy o odpowiedzialności, nowoczesności, a także trosce o lepsze jutro.
5 kroków wdrożenia proekologicznych zmian w warsztacie samochodowym
1. Audyt – ocena obecnej sytuacji
Pierwszy krok to rozpoznanie sytuacji. Uzyskanie odpowiedzi na podstawowe pytania takie jak:
- czy urządzenia i produkty z których korzystają pracownicy są ekologiczne zarówno w produkcji jak i dalszym użytkowaniu?
- czy ogranicza się zużycie materiałów i zasobów stosując najlepsze metody?
- czy odpady są odpowiednio utylizowane?
- czy pracownicy są odpowiednio wyszkoleni oraz mają dostęp do najnowszych ekologicznych rozwiązań?
- czy dostępne są już bardziej energooszczędne i ekologiczne narzędzia i produkty w porównaniu do obecnie stosowanych?
Odpowiedzi na te pytania znacząco ułatwią nakreślenie planu proekologicznych zmian w serwisie samochodowym.
2. Zmiana narzędzi i produktów na energooszczędne i ekologiczne
Zmian dokonać można w kategorii urządzeń i narzędzi, których używają pracownicy, a także materiałów kupowanych do wykonywania napraw. Kilka przykładowych zmian proekologicznych:
- zmiana oświetlenia na LED – pozwala znacząco zmniejszyć zużycie prądu, a sama dioda LED ma nieporównywalnie dłuższy czas pracy od standardowej żarówki. Pozwala to także oszczędzić na cyklicznej naprawie oświetlenia
- stosowanie nowoczesnych narzędzi – przykładowo elektronarzędzia przyspieszają pracę, co pozwala w krótszym czasie naprawić więcej pojazdów. Prowadzi to do wydajniejszej pracy zasobów ludzkich, a także do skrócenia np. czasu oświetlania stanowiska przypadającego na jedno auto. Proekologiczne narzędzia elektryczne wymagają mniejszej ilości prądu do działania. Nowoczesne pistolety lakiernicze potrafią także lepiej rozpylać lakier, zmniejszając jego marnotrawienie i skracając czas pracy lakiernika
- stosowanie ekologicznych produktów – np. stosowanie lakieru, który wymaga niższej temperatury suszenia lub krótszego czasu schnięcia (niższe zużycie prądu)
- zmiana sposobu ogrzewania serwisu zimą – niestety zdarza się jeszcze widzieć ogrzewanie serwisu piecami na przepracowany olej silnikowy. Jest to skrajnie nieodpowiedzialne zachowanie, dlatego wskazane jest stosowanie najwydajniejszych ekologicznych metod ogrzewania pomieszczeń – np. pompami ciepła i biomasą.
3. Odpowiednie przeszkolenie pracowników
Wdrożenie najnowszych ekologicznych rozwiązań technologicznych nie przyniesie odpowiedniego efektu, jeżeli osoby obsługujące urządzenia nie będą odpowiednio przeszkolone. Brak wystarczającej wiedzy prowadzi do generowania większej ilości odpadów niż to konieczne. Fachowa wiedza skraca także czas wykonywania usługi, a to kolejny sposób na zmniejszenie kosztów i negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne.
4. Właściwa utylizacja odpadów
Serwis samochodowy to szczególne miejsce generujące różne typy odpadów. Są nimi m.in. płyny eksploatacyjne neutralne w kontakcie ze skórą człowieka, a także żrące, środki ochronne, odzież robocza oraz złom po zużytych częściach samochodowych. Każda kategoria odpadów powinna być odpowiednio składowana i regularnie oddawana do utylizacji. Co więcej, niewłaściwie opróżnione pojemniki na odpady mogą być potraktowane jako odpad niebezpieczny. Dlatego każdy pracownik powinien zostać przeszkolony również z segregacji odpadów.
Warto także wspomnieć o możliwości regeneracji części. Jeżeli dany podzespół jak np. alternator albo rozrusznik jest powszechnie poddawany regeneracji, warto zaproponować kierowcy tę alternatywę zamiast kupna nowej sztuki.
5. Odpowiedni dostawcy i partnerzy
Wzajemne wsparcie między serwisem samochodowym, dostawcami i partnerami w kwestii działań proekologicznych pozwala uzyskać lepsze rezultaty. Jeżeli Twój serwis wprowadza zmiany na rzecz ochrony środowiska, warto współpracować z jednostkami również angażującymi się w takie działania.