Chcesz zwiększyć aktywność marketingową i komunikację z klientami Twojego warsztatu? Pamiętaj o obowiązku uzyskania zgody marketingowej. Przeczytaj, czym są i jak je zbierać. Sprawdź, jakie działania możesz dzięki nim prowadzić.
Czym są zgody marketingowe?
Zgoda marketingowa to zezwolenie potencjalnego klienta na wykorzystanie jego danych osobowych do celów marketingowych i kontaktów z nim za pomocą określonych kanałów komunikacji. Tego typu aktywność wiąże się najczęściej ze zbieraniem i przetwarzaniem następujących danych:
- imię,
- nazwisko,
- adres mail,
- numer telefonu.
Obowiązek zbierania zgód marketingowych reguluje RODO oraz ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną i ustawa z dnia 16 lipca 2014 roku – Prawo Telekomunikacyjne. W myśl obowiązujących przepisów zakazane jest kierowanie do odbiorców bez ich zgody, za pośrednictwem kanałów komunikacji tj. SMS, e-mail, treści promujących produkty lub usługi, które mają na celu zachęcenie adresata do ich nabywania.
Jak zbierać zgody marketingowe od Klientów?
Zgoda marketingowa musi być przede wszystkim świadoma. W komunikacji z klientem kluczowe znaczenie ma prostota. Zgodnie z zapisami art. 12 RODO, jeśli odbiorca komunikatu (klient lub potencjalny klient) nie rozumie tego, na co wyraża zgodę marketingową, to jest ona nieważna.
Jak powinna wyglądać prawidłowo przygotowana zgoda marketingowa? Według interpretacji przepisów taki komunikat powinien jasno określać:
- kanał przyszłego kontaktu,
- cel kontaktu z potencjalnym klientem,
- nazwę podmiotu, na rzecz którego taka zgoda jest udzielana.
Co do zasady zgoda powinna być udzielana na rzecz jednego podmiotu, który jest wskazany w treści zgody marketingowej. Bardzo ważne, aby tego typu przekaz zawierał również informację o możliwości i sposobie wycofania zgody. Pamiętaj, że skomplikowane, niejasne komunikaty wyświetlające się na Twojej stronie wzbudzają nieufność potencjalnych klientów.
Przykład:
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Warsztatu XYZ komunikacji marketingowej dotyczącej produktów i usług Warsztatu XYZ poprzez: sms, email, telefon.
Jak sprawnie zbierać zgody marketingowe od klientów? Tutaj z pomocą przychodzi Zilo, czyli narzędzie usprawniające obsługę osób korzystających z usług Twojego warsztatu. Program automatycznie zbiera zgody marketingowe, które następnie możesz wykorzystać do prowadzenia komunikacji z klientami.
Dlaczego warto zbierać zgody marketingowe od klientów?
Zgoda marketingowa daje Ci szerokie możliwości dotyczące reklamowania produktów i usług oferowanych przez Twój warsztat. Oto największe korzyści wynikające z jej uzyskania:
- Budowanie świadomości marki
Co to oznacza w praktyce? Dzięki sprawnej komunikacji odbiorca zapamięta nazwę Twojego warsztatu, jego logo lub lokalizację i powiążę z potrzebą zaspokojenie określonej potrzeby. To zwiększa prawdopodobieństwo, że skontaktuje się z Twoim warsztatem, gdy stanie przed koniecznością wymiany rozrządu lub klocków hamulcowych czy wykonania serwisu olejowego.
- Zdobywanie zaufania i przywiązanie klienta do marki
Twoja komunikacja marketingowa może także zawierać przekaz o charakterze edukacyjnym. Uświadom klientowi, czym może skończyć się zaniechanie regularnego serwisu klimatyzacji. Przypomnij mu o konieczności wymiany oleju. W ten sposób nie promujesz bezpośrednio swoich usług, ale wykazuje troskę o stan techniczny jego auta, a tym samym komfort właściciela pojazdu. Klient mający do Ciebie zaufanie dużo chętniej wybierze Twoją ofertę. Co więcej, będzie regularnie korzystał z Twoich usług, ponieważ otrzyma od Ciebie wartość dodaną w postaci praktycznej wiedzy.
- Zwiększenie sprzedaży produktów i usług
Kolejną zaletą komunikacji marketingowej jest możliwość informowania klientów o akcjach promocyjnych na produkty lub usługi Twojego warsztatu. Mogą to być również osoby, które jeszcze nigdy nie skorzystały z oferty, ale po prostu kiedyś przeglądały Twoją stronę.
Podsumowanie
Zbieranie zgód marketingowych to Twój obowiązek, w sytuacji, gdy chcesz skierować komunikację do swoich klientów. Pamiętaj o zachowaniu jasności przekazu. Tylko prosty i zrozumiały komunikat spełnia wymogi prawne i nie budzi niepokoju u odbiorców.