Pod chwytliwą nazwą “Zamiennik” kryją się dwa znane łódzkie warsztaty samochodowe. Od 2019 roku oba serwisy mogą pochwalić się odznaką Warsztat Godny Zaufania. W 2021 roku Zamiennik 2 wyróżniony został w plebiscycie Złote Klucze jako najlepiej oceniany warsztat w Łodzi. O początkach biznesu, aktualnych wyzwaniach i współpracy z DobryMechanik.pl rozmawiamy z Panią Dorotą Holewicz, współwłaścicielką sieci Zamiennik i żoną drugiego właściciela – Pana Marka Holewicza.
DobryMechanik.pl: Skąd zrodził się pomysł na otworzenie warsztatu samochodowego?
Dorota Holewicz: Pomysł na prowadzenie warsztatu samochodowego zrodził się przede wszystkim z zainteresowań męża, który zawsze bardzo lubił motoryzację. Jakbyśmy mieli wrócić do samego początku, jak wyglądał nasz start, no cóż, nie było łatwo…
Mąż pracował na Poczcie Polskiej jako listonosz, a po godzinach prowadził swój warsztat samochodowy w domu na obrzeżach Łodzi. W domu bywał gościem (śmiech). Niestety los tak chciał, że przydarzył mu się wypadek i złamał piętę. Uraz był na tyle poważny, że stan zdrowia nie pozwolił mu już na powrót do pracy na poczcie. Siedząc na kanapie, rozmyślał, co będzie robić dalej. No i wymyślił! Albo wyjeżdżamy za granicę, albo otwieramy warsztat w Łodzi. Padła decyzja, że otwieramy warsztat samochodowy i wtedy powiedział: „Mamy odłożone środki na 3 miesiące. Co ma być, to będzie, kto nie ryzykuje, nie pije szampana”. Zaryzykowaliśmy.
Na początku mąż pracował z jednym mechanikiem. Ja prowadziłam biuro, zajmowałam się obsługą klientów. Z czasem zaczęło nam tak przybywać pracy, że nie byliśmy w stanie sami tej ilości przerobić, więc zaczęliśmy zatrudniać kolejnych mechaników.
DM: Czy nazwa Zamiennik była przypadkowa?
DH: Nazwa „Zamiennik” nie powstała przypadkowo. Chcieliśmy mieć nazwę inną niż wszyscy. Zależało nam, żeby miała jakieś skojarzenie. Pochodzi od części zamiennych, którymi można zastąpić drogie i trudnodostępne oryginały.
DM: Co było najtrudniejsze na początku prowadzenia biznesu?
DH: Moim zdaniem największym wyzwaniem w prowadzeniu warsztatu samochodowego jest, znalezienie odpowiednich ludzi, z którymi będzie się współpracować oraz zdobycie zaufania klientów. Tak naprawdę w dzisiejszych czasach ciężko jest zdobyć zaufanie drugiego człowieka, zwłaszcza że na rynku jest duża konkurencja.
DM: Ile aktualnie osób liczy Wasz cały zespół? Czy trudno jest prowadzić warsztat w 2 lokalizacjach?
DH: Po 6 latach prowadzenia warsztatu doszliśmy do takiego etapu, że postanowiliśmy otworzyć drugi oddział, który również prężnie działa. W obecnej chwili mamy bardzo fajną zgraną ekipę w dwóch oddziałach, która łącznie liczy 7 mechaników oraz 2 kierowników biura. Podstawą naszej pracy jest bycie otwartym na ludzi, umiejętność dzielenia się tym, co się ma, szacunek do drugiego człowieka i docenienie jego pracy. Reszta przychodzi sama.
DM: Z jakich narzędzi korzystacie, aby usprawnić codzienną pracę warsztatu?
DH: Aby sprawnie zorganizować pracę warsztatu, korzystamy z programów e-SOWA i Zilo. Są to narzędzia, przy pomocy których prowadzimy terminarz umówionych wizyt i bazę klientów oraz historię napraw, które się u nas odbywają.
DM: Jak oceniacie współpracę z DobryMechanik.pl?
DH: Współpraca z Dobrymechanik.pl przyniosła nam bardzo dużo korzyści. Dzięki Waszej stronie mieliśmy możliwość wypozycjonować się wysoko w rankingu wśród dużej konkurencji. Podoba nam się, jak Wasz portal się rozwija. Daje klientowi wiele rozwiązań, m.in. możliwość umówienia się online na wizytę do serwisu, a dzisiaj jest to bardzo dużym plusem. Ludzie cenią wygodę i sprawne załatwianie spraw przez Internet. Oby tak dalej, trzymamy za Was kciuki!
DM: Jakie są Wasze 3 rady dla przyszłych właścicieli warsztatów, jaki i tych którzy chcą rozwijać swój warsztat?
DH: 3 rady dla przyszłych właścicieli? Hmm, nie mam 3 uniwersalnych rad. Po prostu, jeśli ma się możliwości, chęci i zapał należy podwinąć rękawy i brać się do pracy. Tak jak już wspomniałam wcześniej, kto nie ryzykuje, nie pije szampana. My właśnie go spijamy, osiągnęliśmy to, co chcieliśmy i dzielimy się tym z innymi.
DM: Dziękujemy za rozmowę.
DH: Dziękuję :).
DobryMechanik.pl jest najpopularniejszym portalem internetowym, który łączy warsztaty samochodowe z klientami poszukującymi usług naprawczych i serwisowych. W plebiscycie Złote Klucze nagradzamy najlepiej oceniane i najczęściej odwiedzane warsztaty w kraju. Dotychczas konkurs obejmował swoim zasięgiem duże miasta. W nadchodzącej edycji planujemy rozszerzyć go o wyróżnienia w mniejszych miejscowościach.