1 września 2020 r. powołano do życia rozporządzenie uchwalone w 2018 roku w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych. Rozporządzenie to jest odpowiedzią na aferę Dieselgate (Volkswagen) i reguluje zasady funkcjonowania rynku wtórnego, szczególnie w przypadku serwisów niezależnych. Producenci coraz bardziej chronią swoje technologie, utrudniając dostęp do danych nieautoryzowanym serwisom oraz ograniczając im możliwość odczytywania parametrów pojazdów, które łączą się ze sobą systemem telematycznym.

Konieczność wprowadzenia zmian

Afera Volkswagena (Dieselgate) była świetną okazją do wprowadzenia zmian w przepisach dot. dostępu do RMI (Repair and Maintenance Information) – informacji o naprawach i utrzymaniu pojazdu. Poprzednie nieprecyzyjne zapisy z 2007 roku utrudniały serwisom niezależnym wykonywanie napraw.

W zmiany na terenie Polski zaangażowane było SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych), w porozumieniu z międzynarodową organizacją FIGIEFA ( Fédération Internationale des Grossistes, Importateurs & Exportateurs en Fournitures Automobiles). Zmiany mają przynieść wiele korzyści dla zdrowej konkurencji i całego sektora motoryzacyjnego.

Czego dotyczą zmiany?

  • dostarczanie instrukcji napraw oraz utrzymania pojazdów w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy oraz przetwarzanie elektroniczne
  • dostęp do systemu telematycznego w samochodach „połączonych”
  • zapewnienie poprawnej identyfikacji części zamiennych (zmniejszenie zwrotów i problemów z gwarancją)
  • dalszy obowiązek montażu gniazd OBD w produkowanych pojazdach

Sytuacja nie jest do końca jasna, ponieważ debata między Komisją Europejską przy wsparciu organizacji branżowych (CLEPA, FIGIEFA, ADPA, SDCM itd.) a producentami pojazdów nadal trwa. Określany jest zakres rozporządzenia w kwestii homologacji, czy dotyczyć będzie ona jedynie Euro 6, czy także Euro 5.

Czy artykuł był pomocny?
TakNie