Zbadaliśmy rynek pracy w warsztatach. [INFOGRAFIKA]

 

Poszukiwanie pracownika na wolne stanowisko to prawdopodobnie najmniej pożądane wydarzenie w każdej firmie. Nie inaczej jest w warsztatach samochodowych. W związku z planowanym rozwojem naszej platformy, postanowiliśmy zapytać właścicieli warsztatów z całej Polski o ich doświadczenia związane z wypełnieniem wakatu.

praca-w-warsztacie-samochodowym-1

Jak nietrudno się domyślić, najczęściej poszukiwaną pozycją jest szeroko pojęty mechanik lub elektromechanik, ale pojawiają się również takie role jak wulkanizator, lakiernik, detailer lub handlowiec. Czasami mile widziana jest znajomość obsługi obrabiarek CNC, najlepiej ze znajomością programowania w pakiecie. Trudność w znalezieniu odpowiedniego człowieka na odpowiednie miejsce właściciele warsztatów niemal jednogłośnie oceniają na trudne lub bardzo trudne.

Najpopularniejszym miejscem poszukiwań są portale, które zorientowane są lokalnie, jak na przykład gumtree lub OLX. W Internecie wykorzystywane są również zarówno ogólnopolskie strony takie jak pracuj.pl, zupełnie lokalne w stylu epoznan czy infoludek jak i specjalistyczne fora branżowe. Coraz rzadziej publikowane są ogłoszenia w lokalnej prasie, często natomiast wykorzystywane są własne kontakty, czy to poprzez kontakt ze znajomymi z branży czy przez facebooka.

Przyjęci na poszukiwane stanowisko pracownicy w jednym miejsce spędzają z reguły ponad 3 lata, bardzo często pracują w tym samym punkcie od roku do trzech. Bardzo rzadko wytrzymują mniej niż kwartał lub sezon. Wszystko zależy od tego, czy pracownik jest doceniany i dobrze opłacany. Często widzieliśmy odpowiedzi, że pracownik doceniony i dobrze opłacony to pracownik lojalny, który na pewno zagrzeje miejsce na dłużej.

Zapytani o powód odejścia pracowników z warsztatu, w którym dotychczas pracowali najczęstszą odpowiedzią były zbyt niskie zarobki. Sugerowałoby by to, że zapotrzebowanie na mechaników jest większe, niż jest wolnych fachowców na rynku pracy i mechanicy mogą pozwolić sobie na poszukiwanie lepiej opłacanej pracy. Rzadziej zdarza się, że przytłacza ich natłok obowiązków i w związku ze zbyt dużą ilością pracy postanawiają poszukać mniej wymagającej pozycji. Czasami mechanicy pragną zmiany otoczenia; twierdzą, że ten konkretny warsztat lub forma pracy im nie odpowiada. Zauważalnym trendem jest próba otworzenia własnego warsztatu – z mniejszym lub większym sukcesem – po kilku latach spędzonych w warsztacie.

Każdy proces rekrutacji niesie za sobą pewne koszty. Zazwyczaj są to tylko koszty publikacji ogłoszenia z ofertą pracy. Te jednak bywają bardzo zróżnicowane. Kiedy pytaliśmy o wielkość kosztów, jakie właściciele warsztatów są gotowi ponieść, aby zatrudnić odpowiednią osobę, prawie połowa zapytanych uważała, że optymalną kwotą jest przedział od 50 do 200 złotych. Często pojawiała się również odpowiedź, że ponad 400 zł to adekwatny koszt znalezienia wykwalifikowanego mechanika. Najrzadziej wybieraną odpowiedzią był przedział do 50 zł. Warsztaty nie skąpią zatem pieniędzy by w swoich szeregach powitać pracownika pasującego do zespołu.

Uzyskane przez nas odpowiedzi tworzą obraz rynku pracy dla mechaników będący środowiskiem, w którym zdolny fachowiec nie powinien napotkać żadnych przeszkód, by znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce pracy. Warsztaty natomiast jeśli będą adekwatnie opłacać jego pracę i docenią jego wkład w rozwój firmy, to uzyskają lojalnego pracownika na wiele lat.

Porównanie oprogramowania do zarządzania warsztatem

computer-garage

Dziś prowadzenie warsztatu samochodowego bez komputerowego wsparcia jest jak jedzenie zupy widelcem – niby można, ale po co? Przyjrzymy się zatem trzem programom stworzonych z myślą o zarządzaniu auto-serwisem: Warsztat24, Serwis GT 2 firmy AcomNEX i Supermechanik.

Pierwszym i często najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze programu jest z reguły ceny. Na tym polu Warsztat24 prawdopodobnie przoduje, ponieważ już od 300 złotych możemy wejść w posiadanie podstawowej wersji, a wszystkie funkcje zamykają się w 500 złotych. Dodatkową zaletą jest fakt, że płacimy tylko raz, a przyszłe aktualizacje są już wliczone w cenę. Program AcomNEX jest zdecydowanie droższy – podstawowa wersja to wydatek 390 złotych, natomiast wersja ze wszystkimi funkcjami to już 990 złotych za jedno stanowisko, dodatkowo aktualizacje są objęte abonamentem. Supermechanik oferuje inne podejście – cena za nabycie licencji umożliwiającej korzystanie z pełnej wersji programu to abonament w wysokości 120 złotych na rok. Choć początkowo cena jest najniższa, to bardzo łatwo można policzyć po jakim czasie zaczynamy płacić więcej niż za wspomniane wcześniej programy.

porownanie-cen

Dokonaliśmy już zakupu – co teraz? Spójrzmy na ilość funkcji, które posiadają poszczególne programy. Supermechanik wypada blado w porównaniu z pozostałymi, co nie znaczy, że jest zły. Posiada wszystkie podstawowe funkcje – budowanie bazy klientów, pojazdów, generuje faktury VAT, terminarz czy kalkulator kosztów naprawy to działania, bez których ciężko sobie wyobrazić jakikolwiek program. Warsztat24 oferuje już dużo więcej, oprócz wspomnianych już podstaw posiada takie funkcje jak powiadomienia SMS, wsparcie dla przechowalni opon, do zleceń można dodawać PDF lub zdjęcia, tworzyć gotowe szablony zleceń, można ustalić porządkowanie faktur według ustalonych zasad, do tego za niedużą opłatą wsparcie techniczne dostosuje program do naszych potrzeb. Program AcomNEX w wersji PRO posiada najwięcej funkcji spośród wszystkich, do tego można go zintegrować z oprogramowaniem zewnętrznym, na przykład często używanym Subiekt GT, czyli system sprzedażowy robiony z myślą między innymi o warsztatach samochodowych właśnie.

porowanie-funkcjonalnosci

Który program jest zatem najlepszy? Jak dokonać wyboru? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każdy z programów znajdzie swoje zastosowanie w swojej niszy. Supermechanik niewątpliwie będzie świetnym wyborem dla nowopowstałych warsztatów, które dopiero zaczynają działać na rynku. Niewielka cena za roczny abonament i wszystkie potrzebne funkcje sprawią, że start z serwisem samochodowym będzie uporządkowany od samego początku. Warsztat24 to fantastyczny wybór, który może się poszczycić chyba najlepszym stosunkiem ceny do jakości swojego produktu, powiadomienia SMS pomogą w budowaniu jeszcze silniejszej relacji klient-mechanik. Serwis GT 2 doskonale sprawdzi się w dużych punktach serwisowych, dla których zarówno duży początkowy wydatek jak i system abonamentu aktualizacyjnego nie będzie odczuwalny. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jakim warsztatem jesteśmy i jakie mamy oczekiwania od oprogramowania wspomagającego prowadzenie naszego interesu.