Szalejąca w Polsce inflacja nie ominęła warsztatów samochodowych. Ponad 80% z nich nie tylko podniosło już w tym roku ceny za swoje usługi, ale też planuje kolejne podwyżki.
Które czynniki napędzają wzrost cen napraw i jakie są perspektywy dla branży na najbliższe miesiące?
Z badań przeprowadzonych przez portal DobryMechanik.pl* wynika, że 33% warsztatów podniosło ceny za swoje usługi już o ponad 20%, a 48% co najmniej o 10%. Tylko mniej niż co piąty warsztat nie zdecydował się na podwyżki od początku 2022 roku.
Wśród przyczyn takiej sytuacji wymienia się najczęściej galopującą inflację oraz wojnę na Ukrainie, ale nie są to jednak jedyne czynniki odpowiadające za wzrost cen w warsztatach. Drożeją również części. W badaniu serwisu motofocus.pl** przeprowadzonym wśród producentów części motoryzacyjnych jako główny powodów podwyżek wskazano wzrost kosztów energii (34,5%) oraz kosztów surowców i komponentów (45,8%). Jedynie 8,4% badanych podwyżek upatruje we wzroście kosztów paliwa. Trudno jednak oczekiwać od warsztatów, by nie podnosiły cen napraw, skoro same zmuszone są płacić więcej za części.
Nie można zapominać też o wzroście cen pracy mechaników. W warunkach wysokiej inflacji i rosnących kosztów życia, oczekują oni od swoich pracodawców podwyżek – dokładnie tak samo, jak pracownicy innych branż.
“Wzrost cen usług jest spowodowany głównie kosztami utrzymania działalności z uwagi na inflację Koszty stałe tj. utrzymanie lokalu, eksploatacja, wyższe wynagrodzenia oraz droższe części dla klienta podwyższają finalną cenę za usługę nawet o kilkanaście procent”.
Hubert Ziółkowski, właściciel warsztatu Plus Auto Service w Warszawie.
Mając na uwadze trudną sytuację ekonomiczną panującą w ostatnich latach warto podkreślić, że polskie warsztaty i tak długo zwlekały z podnoszeniem cen usług. W trakcie pandemii wzrost ceny roboczogodziny był nieznaczny. W porównaniu z rokiem 2020, w 2021 średnia cena naprawy wzrosła zaledwie o 0,75% i wynosiła 662 zł. Obecnie to już 729 zł. Nic nie wskazuje też na to, że w najbliższym czasie wzrost cen wyhamuje. 71% właścicieli warsztatów przebadanych przez DobryMechanik.pl* deklaruje, że z powodu stale rosnących kosztów planuje kolejne podwyżki o minimum 10%.
Jak na to wszystko zareagują kierowcy?
Można spodziewać się, że zaczną szukać oszczędności – i to nie tylko odkładając w czasie mniej niezbędne naprawy, lub całkowicie z nich rezygnując. Klienci zaczną jeszcze uważniej porównywać wyceny napraw online i zwracać większą uwagę na jakość obsługi oraz opinie o pracy warsztatów w Internecie, by zminimalizować ryzyko nieudanej wizyty.
Warto wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, korzystając z nowoczesnych narzędzi takich jak umawianie wizyt online oraz udostępnianie wolnych terminów w Internecie. Dzięki nim kierowcy sami mogą wybierać najlepsze dla siebie terminy, bez konieczności dzwonienia do warsztatu. Z badań wynika, że coraz bardziej cenią sobie oni wygodę płynącą z możliwości samodzielnego ustalenia daty i godziny wizyty. Przy zbliżonych cenach oferowanych przez kilka warsztatów z okolicy, może okazać się to czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego miejsca.
O tym, jak automatyczne umawianie wizyt wpłynęło na rozwój warsztatu Plus Auto Service z Warszawy napisaliśmy w jednym z naszych artykułów: Jak zwiększyć liczbę wizyt w warsztacie, odbierając mniej telefonów?.
*Badanie zrealizowane w maju 2022 r. przez DobryMechanik.pl zostało przeprowadzone w formie internetowej ankiety wysłanej poprzez e-mail do właścicieli warsztatów posiadających aktywną wizytówkę warsztatu na portalu. Odpowiedzi na pytania udzieliło 171 właścicieli warsztatów z całej Polski.
**Przemysł, handel i usługi w motoryzacji | Podsumowanie sytuacji po I kwartale 2022 r. i prognozy – badanie zrealizowane przez Santander oraz SDCM na zlecenie MotoFocus.pl.