Pandemia koronawirusa (COVID-19) pokrzyżowała plany niejednemu przedsiębiorcy. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości, gdzie ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa rośnie z dnia na dzień, nie jest łatwe dla nikogo. W tej nowej sytuacji znaleźli się także właściciele warsztatów samochodowych, w których ciężko uniknąć kontaktu z klientem. Tak jak w każdym innym miejscu, w którym pracuje zespół ludzi, należy podjąć konkretne działania prewencyjne, aby chronić pracowników i klientów, oraz zminimalizować rozprzestrzenianie się wirusa. Jak zatem dbać o warsztaty samochodowe w obliczu pandemii koronawirusa? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Warsztaty samochodowe a koronawirus covid19

Warsztat samochodowy a koronawirus

Pandemia koronawirusa jest wyjątkową sytuacją, której nikt nie był w stanie przewidzieć, a już tymbardziej dobrze się do niej przygotować. W obliczu takiej sytuacji należy zupełnie inaczej spojrzeć na kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy. Warsztat samochodowy jest miejscem, które nie może pozwolić sobie na pracę zdalną. Dlatego powinno się zwrócić szczególną uwagę na to, by w warsztacie nie przebywało zbyt dużo pracowników na raz i w miarę możliwości zachowywali jak największe odległości od siebie. Warto zorganizować taką rotację osób, by nie wszyscy musieli być w warsztacie w tym samym momencie. Niewątpliwie nie można także zapomnieć o higienie i czystości miejsc pracy oraz wszystkich innych miejsc wspólnych na terenie warsztatu. Wszystkie te miejsca powinny być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym. Nie można również zapomnieć o dezynfekcji narzędzi, które są dotykane przez większą liczbę pracowników. Warto też powiesić w widocznym miejscu informacje o skutecznym myciu rąk oraz zapewnić dostęp do środków antybakteryjnych nie tylko dla pracowników, ale również klientów.

Kontakt z klientem w warsztacie 

Dbanie o higienę miejsca pracy, dezynfekcję narzędzi i wydanie pracownikom rozporządzeń dotyczących częstego mycia rąk to tylko jeden aspekt. Pojawia się jednak jeszcze istotna kwestia dotycząca kontaktu z klientem, który pojawi się w warsztacie. Jak w takiej sytuacji zadbać o zdrowie obu stron i zminimalizować ryzyko związane z koronawirusem?

  • Witaj swoich klientów bez podawania dłoni i staraj zachować się odpowiednią odległość powyżej 1 metra.
  • Ogranicz lub zrezygnuj na ten czas z wykonywania jazd testowych.
  • Przed rozpoczęciem pracy nad samochodem klienta, koniecznie wywietrz i zdezynfekuj wnętrze samochodu. W takiej sytuacji można poprosić klienta o wyczyszczenie przy użyciu środka dezynfekującego elementów, które najczęściej dotykane są dłonią. Należą do nich szczególnie: kierownica, gałka zmiany biegów, hamulec ręczny oraz wewnętrzna i zewnętrzna klamka samochodu. Jeżeli warsztat dysponuje ozonatorem, jego użycie także jest wskazane. 
  • Jeżeli warsztat korzysta z terminala, warto przyjmować płatność za usługi jedynie za pośrednictwem karty płatniczej lub przelewu. Na gotówce zbiera się wiele zarazków, a koronawirus jest w stanie utrzymywać się na powierzchni stosunkowo długo. Dlatego ze względów bezpieczeństwa warto stosować jedynie płatność bezgotówkową.

Zamawianie części podczas pandemii koronawirusa

A co z niezbędnymi częściami do napraw w obliczu tej ciężkiej sytuacji, jaką jest pandemia koronawirusa? Przede wszystkim zdecydowanie należy wstrzymać się od osobistych wizyt w oddziałach dystrybutorów i sklepach motoryzacyjnych. Nie warto w ten sposób narażać zdrowia zarówno swojego, jak i pracowników. Na szczęście żyjemy w takich czasach, gdzie zamówienie części drogą telefoniczną lub elektroniczną nie stanowi najmniejszego problemu. Wykorzystajmy tę możliwość. Warto także zadbać o odpowiedni dobór potrzebnych części i nie zamawianie ich na zapas. Dlaczego? Wiąże się to z późniejszą koniecznością odesłania zbędnych części, niepotrzebnego narażania pracowników warsztatu, a także zwiększeniem kursów wykonywanych przez kierowców, którzy odpowiadają za dostarczanie części.

Warsztaty samochodowe w obliczu koronawirusa powinny niewątpliwie zwrócić największą uwagę na ograniczenie bezpośrednich kontaktów z klientami i zachowanie wszelkich środków ostrożności. Warto także na bieżąco śledzić rozwój sytuacji. Wszelkie informacje o pandemii COVID-19 w Polsce znajdziesz na stronie https://covid19live.pl.

Czy artykuł był pomocny?
TakNie